Een nieuw avontuur

Na een paar dagen in de leuke stad Dalat, waar we ons georienteerd hebben op de mogelijkheid om met de fiets over de Ho Chi Minh Highway naar het noorden te fietsen, hebben we besloten dit avontuur aan te gaan. Zaterdag 31 januari zijn we na een vorstelijk ontbijt in ons hotel (baguettes, la vache qui rit-kaasjes, omelet, drakenfruit, mango, ananas en banaan , vruchtensap en koffie) op weg gegaan. De Ho Chi Minh Highway is een nieuwe weg, die officieel pas in 2010 klaar is. Er kan al wel op gereden worden met motoren en ook gefietst. De weg volgt ongeveer de sporen van de talrijke paden die de Vietcong en het Noord-Vietnamese leger gebruikten om van Noord naar Zuid te komen. Ons probleem is, dat we niet weten of er voldoende overnachtingsmogelijkheden zijn onderweg. Na 100 km willen we toch wel kunnen slapen. Daar ligt ergens onze limiet. Een beetje meer kan wel, maar we willen niet in het donker fietsen, want dat is echt gevaarlijk hier. De route is nog nergens beschreven, dus is het pionieren. Volgens enkele reisbureautjes en ‘ easy riders’ (motorrijders die de weg met toeristen rijden), die we raadpleegden, moet het mogelijk zijn, dus we nemen het risico.

Intussen hebben we er al drie dagen op zitten en tot nu toe zijn we erg enthousiast. De eerste dag klommen en daalden we door de koffieplantages met werkelijk prachtige vergezichten over een weg waarop nauwelijks verkeer was. De reflector van mijn trapper zit los en dat rammelt een beetje. In Vietnam had ik dat rammeltje nog niet waargenomen door het vele brommerverkeer. Nu hoor ik het weer. Gisteren gingen we van start met onze truien aan, want de nevel lag om de bergen en het was fris, maar de weg was opnieuw mooi en rustig. We kwamen aan in een resort aan het meer. Jammer genoeg konden we niet genieten van ons eigen terrasje aan het meer, want het waaide ontzettend hard. Vanochtend was er gelukkig geen wind meer en met opnieuw de nevel rondom de heuvels, lichtgroene rijstvelden en rust op de weg werden we bevestigd in onze keuze. We zitten nu in Buon Ma Thuot, de koffiestad van Vietnam met opvallend veel ‘ cafeetjes’, waar ze de heerlijke Vietnamkoffie serveren.

Morgen vervolgen we ons avontuur weer vol goede moed.