De seizoenen en het landschap

Hoewel we niet hadden gerekend op regentijd, want we hadden onze planning zo gemaakt, dat we in elk land na de regentijd zouden aankomen, is dat niet gelukt. Waarschijnlijk door de opwarming van de aarde heeft de regentijd zeker een maand langer geduurd dan normaal. Zowel in China als in Laos hadden we vaak warm en vochtig weer met veel bewolking en iedere dag wel een bui. In Luang Prabang kwamen we nog aan met onze fietstassen onder hun regenbeschermhoes. Toen we daar de eerste ochtend wakker werden was het in plaats van vochtig warm koud en moesten we een trui aan. Zodra de zon doorkomt is het wel heel warm, maar de lucht is veel droger. We hebben sinds 7 november geen druppel regen meer gehad, maar in de bergen wel ’s morgens en ’s avonds heel koud. Een heel fijn seizoen vinden wij, omdat de zon zo heerlijk kan koesteren na de ochtendkou. We starten met al onze kleren aan en het is lekker laagje na laagje uit te doen. In een van de heel simpele guesthouses in de bergen kregen we ’s avonds een stoofje met gloeiende houtskool, waar we lekker bij konden zitten en dat is ook weer heel genoeglijk. Het is bijzonder die seizoenswisseling zo abrupt van de ene dag op de andere mee te maken.

Een andere bijzondere wisseling was die van het landschap. Vanaf Luang Prabang hebben we weer 4 dagen zware bergtochten gefietst met aanvankelijk tropisch regenwoud, prachtige vergezichten en veel gezwoeg. We hebben besloten een bezoek te brengen aan de vlakte van de kruiken. Dat leek aanvankelijk niet haalbaar, omdat er geen overnachtingsmogelijkheden onderweg zouden zijn en de afstand in 1 keer voor ons te ver. Na veel gevraag bleek er wel een, zij het zeer basale, mogelijkheid te zijn, dus besloten we te gaan en op de terugweg de bus te nemen. Op de laatste fietsdag naar Phonsavan, de plaats van waaruit de kruikenvlakte bezocht kan worden, zagen we het landschap veranderen. De bergen werden minder hoog, de begroeiing werd van tropisch woud meer grasland met naald- en eucalyptusbomen. Meer mediterraan vonden wij.Wij verwonderen ons erover, dat je deze overgang in een dag op de fiets zo kunt ervaren.